Stockholms Stad, lägg av! Ni fattar ingenting!

Bakgrund


Vi är många som följt utvecklingen av skolplattformen under ett par år. Vi har fått vara med när säkerhetsbrister uppdagas, helt orimliga summor visat sig ha spenderats och en app som tas fram, obetalt och av medborgare, som ett svar på en undermålig produkt. Nu får vi se hur Stockholms Stad svarar med en polisanmälan av denna app. En polisanmälan!

Inte utan att man tänker på Nationalteaterns låt som börjar med: Lägg av! Ni fattar ingenting! Lägg av!

Känslan är att verkligheten överträffar dikten. Stockholm har skapat en riktig “doku-såpa”. I flera säsonger. Vi Göteborgare kunde inte se förbi detta och gjorde ett tappert försök att skapa IT-rubriker också. Men det blev en kort, om än ganska underhållande, serie om hur eposten låg nere på tok för länge på GU. På grund av att backup inte gjordes. Man tänker ju att detta borde ge oss Göteborgare någon form av pris på någon TV-gala. Men icke, Stockholm går all-in och satsar miljarder för att ta hem priset.

Mina tankar

Jag var lärare på Göteborgs Universitet och Chalmers under flera år och pratade ofta med studenter som suckade över att de behövde lära sig så mycket tekniskt om IT. Jag tog lika ofta upp är att de som blivande yrkesverksamma inom IT också behöver kunna IT så att de inte blir blåsta av leverantörer. De behöver veta om det verkar rimligt med X timmar och Y kronor för IT-system de kanske
skulle vara med och beställa. Önskar nästan att jag fortfarande var lärare nu – vilket pedagogiskt tillfälle Stockholms Stad skapat.


Vad vi, enligt mig, ser nu, bland annat i form av polisanmälan, är effekterna av bristande kompetens inom IT. Man kan inte beställa IT-system om man inte förstår ens grunderna inom IT. Måns Jonassson visade, med en enkel och pedagogisk film på ett enkelt sätt hur klient och server delar information med varandra. Om man förstår denna film så förstår man det orimliga i Stockholms Stads polisanmälan. Om man inte har koll på ens detta skall man inte beställa några IT-system. Punkt. Tyvärr känns det som om problemet med bristande IT-kompetens inte bara gäller Stockhoms Stad. Jag har sett samma brist hos lärare på flera skolor (ja, även på GU om du undrar).

Jag vill poängtera att jag inte säger att alla måste kunna IT. Men för att jobba med IT måste du åtminstone förstå grunderna inom IT. Och grunderna inkluderar teknik.

Många betydligt klokare än jag har uttryckt sig i frågan. Men jag dristar mig ändå klämma ur mig några tankar:

  • Vad för ansvar har leverantören? Att leverera att system med så många säkerhetsbrister mot en sådan prislapp borde resultera i något i stil med näringsförbud. Vad för ansvar har bolaget? Hur dåligt får man egentligen leverera?
  • Polisanmälan som gjorts verkar tyda på en bristfällig kompetens om hur vanliga IT-system fungerar. Har ansvariga i Stockholms Stad så dålig kompetens? Är det månne leverantörens förklaringar och kompetens som lyser igenom?
  • Magnus Hagander skrev klokt på twitter hur Stockholms Stad hade kunnat rädda det hela genom att visa ledarskap i samband med att Öppna Skolplattformen dök upp. Alla gör vi misstag. Jag har förmodligen gjort fler misstag än de flesta. Jag har varit med om att skriva dåliga så väl som bra IT-system. Men det gäller att inse sina misstag när man gör dem, står för dem och gå vidare. Stockholms Stad gör precis tvärtom.

Nu har jag svartmålat en hel del så jag vill avsluta med att säga ett par positiva saker. Jag har så klart träffat kompetenta människor inom Chalmers och GU. Jag har sett kommuner med liten budget tar fram fungerande system (även skolplattformar) med en Öppen Programvaru-licens som de vill dela med sig till andra. Kammarkolleiget har jobbat med avrop där Fri/Öppen Programvara beaktas. Och så vidare. Det finns kompetens i Sverige.

Men om vi skall digitalisera Sverige behöver vi folk som kan IT. Det räcker inte med att veta att det finns ett något som stavas IT.

Behöver vi höja IT-kompetensen hos myndigheter i Sverige? Hur gör vi, i så fall, det?

Tips för er som vill lära er lite om IT:

  • Understanding the Digital World: What You Need to Know about Computers, the Internet, Privacy, and Security av Brian W Kernighan
  • Millions, Billions, Zillions: Defending Yourself in a World of Too Many Numbers av samma författare.

Ja, det är en del sidor att läsa. Men det finns liksom inga genvägar. Min forna kollega (Rikard) och jag tog fram en (fritt tillgänglig) kurs (text, video, övningar) vi höll på GU. Kursen introducerar IT. Kanske kan den vara något att ha?

Leave a comment